27
Jun

معرفی خانه گنبدی دام اِو- سقف سان روف و سقف پانوراما در خانه های گنبدی

:مقدمه

مسکن یکی از نیازهای اساسی انسان برای ادامه حیاط میباشد که در طی سالهای اخیر رشد چشمگیری در راستای طراحی سازه ای و معماری داشته است.

بنام خدا

در حال حاضر ساختمانهای مهندسی ساز با توجه به نوع و روش ساخت، به ساختمانهای خشتی و گلی،چوبی، مصالح بنایی،سازه بتنی،سازه فولادی و صنعتی شامل میشوند. LSF، ICF،3D PANEL،TCF،B & N

سیستم قالبهای تونلی تی سی اف دارای سازه بتنی است و دیوارها و سقف آن با استفاده از بتن مسلح به صورت همزمان آرماتوربندی، قالب بندی و بتن ریزی می شود. راه پله ها و دیوارهای غیر باربر در این سازه را می توان به صورت پیش ساخته اجرا نموده و آن ها را بعد از آنکه دیوارهای باربر و سقف بتن ریزی شدند نصب کرد. این سازه در مقایسه با تمام سازه ها از مقاومت بالاتری در برابر زمین لرزه برخوردار است.

خانه های گنبدی با بتن سبک با نام تجاری DOME EV ، نسل جدید قالبهای تونلی است که در آن نیازی به اجرای دیوارهای غیر باربر نداشته و تمام دیوارهای پیرامونی بصورت باربر بوده و تمام فضاها مثل اتاقها ، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام هرکدام بصورت تکی و جداگانه در محل پروژه بصورت درجا تولید شده و سپس بصورت پازل با توجه به نیاز در کنار هم قرار میگیرند که عموماً بصورت یک طبقه یا دو طبقه بوده و ارزانترین و سریع سازترین خانه دنیا میباشد.

:معایب و مشکلات سیستمهای قدیمی

خانه های گنبدی بتنی متداول وزن سنگینی داشته و به دلیل چند تکه بودن و وابستگی به قطعات پازلی آن قابلیت حمل و جا به جایی به شکل یک اتاق را ندارند و نیازمند مونتاژ قطعات پیش ساخته در محل می باشد ؛ از طرف دیگر خانه های گنبدی که از روش “شات کریت” بتن یا سیمان کاری دستی بر روی انواع قالب ها ساخته می شوند ، قابلیت استفاده از بتن سبک را ندارد.

هر دونوع خانه گنبدی فوق الذکر به دلیل خاصیت بتن های مورد استفاده متداول نمی توانند مشکل عایق حرارتی و صوتی و سبکی و دوام بتن را مرتفع نمایند و نیز به دلیل وجود درز های بین قالب ها و قطعات تولید شده و یا ناصافی سطح بتن و خاکستری بودن رنگ سطوح ( رنگ بتن مصرفی ) نیازمند اجرای نازک کاری داخلی (گچ کاری و رنگ کاری) و سیمان کاری نما می باشند.

بنا به دلایل ذکر شده ، ساخت خانه گنبدی به دو روش بالا ، هم قیمت تمام شده بالایی داشته و هم نیازمند صرف زمان بیشتری می باشد.

: خانه گنبدی (DOME EV)

خانه گنبدی DOME EV  دارنده گواهینامه ثبت اختراع با استفاده از بتن سبک سفید رنگ و قالب بندی و روش ساخت منحصر به فرد آن از مزایایی مانند سبکی، عایق بودن، دوام، حذف سفیدکاری، سرعت اجرا و صاف و صیقلی بودن سطوح و حذف عملیات بنّایی و گچ کاری و سیمان کاری، زیبا سازی و حذف پارتیشن های داخلی و ارزانسازی برخوردار میباشد.

در واقع در صنعت ساختمان سازی چند فاکتور وجود دارد که هر مصالحی که استفاده میشود اگر بتواند چند مورد از این فاکتورها را داشته باشد میتواند بعنوان مصالح ساختمانی قابل قبول مورد پذیرش قرار گیرد و در واقع دارا بودن تعداد فاکتورهای بیشتر نشانگر ایده آل بودن آن میباشد.

  1. مقاوم سازی
  2. سبک سازی
  3. ارزان سازی
  4. سریع سازی
  5. عایق سازی (حرارتی و صوتی)
  6. بادوام سازی
  7. ضد حریق سازی
  8. زیبا سازی

خانه گنبدی همه فاکتورهای بالا را داشته و در واقع به تعریف واقعی بهینه سازی رسیده است. در این نوع خانه ها اجرای پارتیشن بندی داخلی، عملیات بنّایی، سفیدکاری، نازک کاری سقف و دیوار ها (گچ کاری و سیمان کاری) و حتی اجرای فونداسیون حذف می شوند.

:روش کار

روش کار بدین صورت میباشد که ابتدا قالب گنبدی دوجداره صاف و صیقلی که شامل دو قطعه تحتانی و فوقانی میباشد را چرب نموده و پس از عملیات آرماتور بندی روی قالب تحتانی شروع به اجرای لوله گذاری تأسیسات الکتریکی و مکانیکی نموده و توسط جرثقیل، قالب فوقانی را روی قالب تحتانی گذاشته و بتن سبک سلولی سفید رنگ را به داخل قالب ها پمپاژ می کنیم و پس از گذشت حداکثر سه روز، عملیات قالب برداری را انجام داده و در نهایت قسمتی از خانه گنبدی (مانند یک اتاق) را تولید کرده و در کنار سایر قسمت های تولید شده قرار میدهیم تا مجموع آنها یک خانه گنبدی را تشکیل دهند؛ در این مرحله پس از انجام عملیات لوله گذاری مرحله دوم تأسیسات زیر کف، با بتن سبک سلولی شروع به کفسازی می نماییم.

:طراحی مهندسی

 دفترچه محاسبات آن علاوه بر جوابگو بودن برای طراحی مسکن برای مدرسه که ۲۰% اور و برای بیمارستان که 40% اور طراحی میشوند هم جوابگو می باشد و این در حالیست که برای شدیدترین بار برف کشور و زلزله خیز ترین آن طراحی شده و در یک کلام جوابگوی هر نوع ساختمانی و در هر نقطه از کشور می باشد.
طراحی برای قطر داخلی گنبد 4و5و6و7و8 متر جوابگوست یعنی از فضای 12.5متر مربع مفید تا 50 متر مربع را پوشش میدهد

:کاربرد

قطعات (که شامل اتاق خواب ها، پذیرایی و آشپزخانه، توالت و حمام) به شکل های مختلف مطابق سلیقه در کنار هم یک خانه گنبدی کامل را تشکیل می دهند و قابل سکونت می باشند؛ این اختراع درواقع نیاز مسکن انسان ها را برآورده می کند.

محل استفاده دیگر اختراع فوق می تواند در مناطق سیل زده، طوفان زده و زلزله زده باشد؛ بدین صورت که جهت تأمین اسکان موقت برای مردم بی سرپناه می توان مطابق تعداد خانوار و بر حسب نیاز ، در متراژ های متفاوتی فقط یک قسمت از خانه گنبدی (مانند اتاقی کوچک و یا پذیرایی بزرگ) به طور مثال از متراژ 12 تا 50 متر مربّع را در عرض کمتر از 15 روز در اختیار آنها قرار داده و سپس در مراحل بعدی شروع به کامل کردن آن توسط سایر قسمت های مورد نیاز و تبدیل به یک خانه کامل و دائمی با عمر مفید بالا نمود؛ این امر به دلیل سهولت جا به جایی هر یک از قسمت های خانه گنبدی امکان پذیر می باشد.

با توجه به سبکی مصالح می توان طراحی خانه های گنبدی را به صورت اتاق جدار نازک شناور بر روی آب ساخت و از یونولیت در زیر آن برای شناور بودن استفاده نمود.

با توجه به طرح زیبای خانه گنبدی و امکان حمل و نقل آن می توان از آن به عنوان آلاچیق در فضا های شهری و یا دکّه های روزنامه فروشی در جهت زیبا سازی شهرها استفاده نمود.

به دلیل ارزان بودن و مقاوم بودن خانه گنبدی می تواند بهترین گزینه برای ساخت خانه های روستایی که معمولاً آسیب پذیر هستند، باشد.

با توجه به شکل خاص طراحی خانه گنبدی از آن می توان جهت جذب توریست در مناطق گردشگری استفاده نمود.

به دلیل عایق حرارتی بودن خانه گنبدی و همچنین مقاومت بسیار بالای آن در برابر باد و طوفان میتواند به عنوان خانه هایی که در مناطق بسیار گرمسیر (مناطق کویری) و یا بسیار سردسیر(مناطق کوهستانی) مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به سازگار بودن جنس مصالح خانه گنبدی با آب و هوای مرطوب و شرجی شمال و جنوب کشور و به دلیل حذف گچکاری در آن جزو بهترین گزینه های ساخت و ساز محسوب می شود.

با توجه به امکان حمل و نقل خانه گنبدی و ارزان بودن آن می تواند قسمتی از آن (مانند یک اتاق) گزینه مناسبی برای اضافه کردن اتاقی به فضای خانه های موجود در حیاط یا پشت بام آنها شود.

از اتاق های گنبدی پیش ساخته در اندازه های مختلف می توان به عنوان گنبد پیش ساخته مساجد استفاده نمود.

میتوان به کمک روستاییان در سراسر کشور هتلینگ روستایی را راه اندازی کرده و بدین وسیله هم گامی در صنعت گردشگری روستایی اعم از گردشگری سلامت یا کشاورزی و بومگردی و … برادشته و هم اشتغازایی روستاییان را فراهم کرد، علاوه بر آن این طرح می تواند عامل تأثیرگذاری در جهت مهاجرت معکوس مردم به روستاها باشد.

:کاربرد خانه های گنبدی در یک نگاه

می توان از این خانه های گنبدی در ساخت خانه های روستایی و شهری، هتل های روستایی و شهری، متل های روستایی و شهری (هتلینگ و متلینگ روستایی و شهری)، خانه های بومگردی، دهکده گردشگری و تفریحی، دهکده سلامت، خانه بهداشت، درمانگاه، شهر بازی گنبدی، آلاچیق ها، اتاقهای گنبدی، سویت های گنبدی، خانه های گنبدی اسکان موقت و دایم بحران زده ها، هتل و متل های فرودگاهی و بین راهی، نمازخانه ها و سرویس بهداشتی ها و غذاخوری ها، رصد خانه ها، استخر و جکوزی گنبدی، گنبد مساجد، زورخانه های گنبدی، مدارس و بیمارستانهای گنبدی، فروشگاه های گنبدی، خانه ها و هتل ها و متل های کویری و پناهگاه های صحرایی استفاده کرد.

:معرفی خانه گنبدی طرح جدید

     خانه گنبدی با سقف سان روف و خانه گنبدی با سقف پانوراما